Yasa Dışı Sitelere Karşı İzlenen Politikalar Nelerdir?

Güzel Hosting olarak, 5651 sayılı kanun gereği yer sağlayıcı olarak faaliyet göstermekteyiz.

5651 sayılı kanunun da belirttiği üzere, yer sağlayıcılar, barındırılan sitelerin içeriklerini kontrol etmekle yükümlü olmadığı gibi, aşağıda kanun maddesinden alıntılanan bir bölüm yer almaktadır:

"MADDE 8 – (1) İnternet ortamında yapılan ve içeriği aşağıdaki suçları oluşturduğu hususunda yeterli şüphe sebebi bulunan yayınlarla ilgili olarak erişimin engellenmesine karar verilir:
a) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununda yer alan;
1) İntihara yönlendirme (madde 84),
2) Çocukların cinsel istismarı (madde 103, birinci fıkra),
3) Uyuşturucu veya uyarıcı madde kullanılmasını kolaylaştırma (madde 190),
4) Sağlık için tehlikeli madde temini (madde 194),
5) Müstehcenlik (madde 226),
6) Fuhuş (madde 227),
7) Kumar oynanması için yer ve imkân sağlama (madde 228),suçları.
b) 25/7/1951 tarihli ve 5816 sayılı Atatürk Aleyhine İşlenen Suçlar Hakkında Kanunda yer alan suçlar."

Yukarıda belirtilen suçlarla ilgili şikayetlerde yer sağlayıcılar web sitesinin erişimini kapatmakla yükümlüdür.

Phishing, SPAM, hack, saldırı gibi kullanımlar hizmetin kötüye kullanımı kapsamında değerlendirilmekte olup hizmet erişiminin kapatılması kaçınılmaz olmaktadır.

Telif hakkının ihlali gibi konularda telif sahibinin başvurması halinde bu uyarı site sahibine iletilmekte ve aksiyon alması istenmekte, aksiyon alınmaması halinde aksiyon alınana kadar site erişimi kapatılmaktadır.

Web sitelerinde burada belirtilen suçlar dışındaki suçlar için(dolandırıcılık da dahil olmak üzere) yer sağlayıcıların herhangi bir yasal yaptırım gücü bulunmamakta olup, bir web sitesinde yasa dışı faaliyet gösterildiğine hem karar verecek hem de yaptırım uygulayacak mercii yer sağlayıcılar olmamaktadır. Bu tip konularda web sitesinin sahibine yönelik yasal işlemler başlatılabilmesi için savcılığa başvurulması gerekmektedir.

Yer sağlayıcılar, bir siteye erişimi engelleyebilecek bir yetkiye ya da altyapıya sahip değillerdir. Yasa dışı olan bir web sitesinin erişimini bir yer sağlayıcı kapatacak olursa, site sahibinin web sitesini başka bir yer sağlayıcıya aktarması oldukça hızlı ve kolay bir işlem olduğu için, kısa sürede web sitesi tekrar çalışır hale gelebilecektir. Bu noktada yer sağlayıcı, yukarıda belirtilmiş suçlar dışında bir "dolandırıcılık" ya da "suç işlenmesi" kanısına varmış ve bir web sitesini kapatmış ise, hukuksuz şekilde bir iş yapmış olacağı için web sitesinin sahibi tarafından yasal olarak şikayet edilmesi riski ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla yer sağlayıcılar yukarıdaki suçlar dışında bir web sitesinde suç işlendiğinin muhakemesini yapacak ve kanaat getirecek bir yetkiye sahip değillerdir. Bu tip konularda, mahkeme kararı ile BTK tarafından erişim engellemesi uygulanmakta olup site sahibinin yer sağlayıcıyı değiştirmesi de bir çözüm olmamaktadır, yapılan erişim engellemesi internet operatörü olan erişim sağlayıcılar üzerinden yapılmaktadır. Dolayısıyla yukarıdaki suçlar dışındaki suçlar için iletişime geçilecek olan kanal yer sağlayıcı değil, savcılık kanalı olmalıdır.

Bu cevap yeterince yardımcı oldu mu?