Fraud Kontrol Nedir, Ne İşe Yarar?

Fraud Kontrol Nedir, Ne İşe Yarar?

Günümüzün en popüler alışverişlerinden biri haline gelen e-ticaret, gün geçtikçe daha da yükselen bir değer haline gelmektedir. E-ticaret, yani online alışveriş sayesinde artık hiçbir yere gitmeden oturduğunuz yerde istediğiniz neredeyse her şeye sahip olabiliyorsunuz. Ancak bildiğiniz üzere e-ticaret internet üzerinden güvenli bir şekilde her zaman sağlanamayabiliyor. Güvenli alışveriş konusu pek çok kişi ve kurumlar için kritik bir konudur. Özellikle e-ticaret firmaları açısından bu güvenliği kendi müşterilerine sunabilmek onlar için belki de en kritik noktadır denilebilir. Bu güvenliğin düzgün bir şekilde sağlanamaması durumu hem kullanıcıları hem de e-ticaret firmalarının gözünü korkutmuyor da değil. Bu güvenliğin sağlanamamasının esas nedeni ise fraud, yani alışveriş yapan kişilerin veya kurumların kredi kartı bilgilerinin kopyalanması yoluyla yapılan sahtecilik veya dolandırıcılık işlemidir. Bu durum pek çok kişinin başına çok sık gelmektedir. Özellikle piyasadaki yeni kurulmuş e-ticaret web siteleri tecrübesizliklerinin kurbanı oluyorlar ve güvenli alışveriş için tüm gereklilikleri yerine getirmemeleri sonucunda bu konuda en çok başı ağrıyanlar grubunu oluşturuyor ve firmalar adına büyük bir itibar kaybına neden oluyor. Neyse ki günümüzde fraud ile baş edebilmek çok da zor olmayan bir konu olmaya başladı.

Fraud Nasıl Yapılıyor?

Bir e-ticaret sitesinden alışveriş yapmak için ilk olarak kişisel bilgilerinizi girersiniz bunlar ad, soyad, adres, telefon, mail adresi vs. gibi bilgilerdir. Bu bilgileri ekledikten sonra sizden kredi kartı veya banka kartı bilgileriniz girmeniz istenecektir. Ki esas kritik noktayı burası oluşturuyor; buradaki bilgileri girdiğinizde kötü niyetli yazılımcılar bir başka deyişle siyah şapkalı hackerlar, bu bilgileri arka planda sitelerde buldukları açıklar sayesinde hiç kimse farkında olmadan kopyalayabilirler. Bu kopyalama işlemlerinin ardından çalınan kredi kartı bilgileriyle alışveriş yapabilir veya hesabınızdan para transferi işlemi gerçekleştirebilirler. Eğer kredi kartı alışveriş bildirimlerinizi açtıysanız, telefonunuza yapılan tüm alışveriş ve para transferi işlemleri sms olarak anında iletilir ve önlemini anında alabilirsiniz. Ancak bu işlemi bankanızdan talep etmediyseniz ay sonunda gelen ekstrelerinizde farklı mağazalardan hatta farklı ülkelerdeki bir çok mağazadan alışveriş yaptığınızdan haberdar olabilirsiniz. İşte tam da burada fraud kontrol devreye girmektedir. Fraud kontrol tam da bu sahteciliğin önüne geçmek adına veya en azından riski minimuma indirmek amacıyla alınan önlemlerin en başında geliyor. Peki bu kontrol yöntemleri nelerdir?

Fraud Kontrol Yöntemleri

Fraud sahtecilik işlemlerini önlemek veya en düşük seviyeyeçekmek için yapabileceğiniz belli başlı önlemleri şu şekilde sıralayabiliriz:

1)CVV Sorgulaması: Kredi veya banka kartlarının arkasında bulunan CVV güvenlik kodunun kopyalanması pek mümkün değildir. Dolayısıyla internetten yapacağınız alışverişlerde siparişi veren kişilerin yapacakları ödeme işlemlerinde bu kodu sorgulaması gereklidir.

2)IP Kontrolü:Siparişlerin geçerli bir IP üzerinden yapılıp yapılmadığının kontrol edilmesi ardından domain adreslerinin tespit edilip tuhaf bir durumla karşılaşıldığı takdirde kartın bağlı olduğu bankadan ödeme hakkında bilgi talep edilmesi fraud kontrol adımları arasında yer alır.

3)Ödeme Kriterleri: Ödeme sırasında kart üzerinde bulunan kart numarası, veya son kullanım tarihleri gibi bilgilerin 2 den fazla girilmesi sonucunda karta bloke koyulup kart sahibi e-mail yoluyla haberdar edilebilir.

4)Yüksek Ücret:Eğer siparişi veren kişi çok yüksek meblağlarda alışveriş yaptıysa teyit etmek amacıyla kart sahibine telefon ile ulaşılıp yapılan alım işleminin sözlü olarak onayı alınmalı.

5)Üst Limit: E-ticaret firmalarının ödeme miktarı için günlük üst ödeme limiti belirlemesi de fraud kontrol adımlarından biridir.

6)Fazla Ürün Alımı:Tek bir kredi kartı üzerinden arka arkaya çok fazla satın alım işlemi yapılması durumunda kart sahibi ile işlemi yapan kişinin aynı kişi olduğu telefon ile ulaşılarak doğrulanmalı.

7)Kimlik Talebi: Fraud kontrol uygulamalarından biri de ürün teslim edileceği esnada ürünü alan kişiden kimliği talep edilmesi ve kimlikteki bilgiler ile ürünü alan kişinin girdiği bilgiler ile kimliktekilerin karşılaştırmasının yapılması.

Fraud nedir, nasıl yapılıyor ve fraud kontrol yöntemlerinin neler olduğundan genel hatlarıyla bahsettik. E-ticaret firmaları yukarıda bahsettiğimiz durumları kontrol ettiği takdirde müşterilerinin e-ticaret ile alışveriş yapma güvencesini maksimum düzeye çıkaracak ve riskleri minimuma çekecektir. Bu sayede de firmalar kendi prestijlerini sarsmamış olacaktır.

PaylaşımShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Bir cevap yazın